To Do tuottaa tapahtumat kuin tapahtumat!

Blog: Tapahtuma brändityökaluna

Tapahtuma brändityökaluna

MILLAINEN ROOLI TAPAHTUMILLA ON HALUTUN BRÄNDIN RAKENTAMISESSA?

Timanttinen harjoittelijamme Enni pohtii tapahtumia brändityökaluina.

Brändi puhututtaa eikä suotta!

Wikipedia tiivistää brändin seuraavasti: ”Brändi on tuote tai tuotemerkki, yritys, henkilö tai muu vastaava, jolle on syntynyt tai esimerkiksi markkinoinnin avulla luotu laaja, yleensä myönteinen, tunnettuus. Brändin arvo muodostuu nimen tai logon tunnettuudesta, asiakkaiden merkkiuskollisuudesta, brändin mukanaan tuomasta laadun tunteesta ja brändiin liitetyistä mielikuvista”.

Kilpailun kasvaessa on todella tärkeää kyetä erottautumaan edukseen muista saman alan toimijoista ja nostaa selkeästi esille sitä haluttua ydinviestiä. Keinoja tähän on olla innovatiivisempi, erilainen, rohkea! Samaan aikaan kuluttajat arvostavat autenttisuutta ja aitoutta, ihmiset kaipaavat samaistuttavia tahoja. Voi siis olla haastavaa löytää balanssi näiden väliltä.

Tapahtuma on voimakas keino oman brändin viestin ja haluttujen mielikuvien välittämiseen. Sen avulla voi niin kehittää, selkeyttää kuin voimistaakin haluttua ajatusta toimijasta ja tämän toiminta-tavoista.  On tärkeää muistaa ja tapahtumaa suunnitellessa ottaa huomioon se, että tapahtuma aina ilmentää yrityksen brändiä, oli se tavoitteena tai ei. Yksityiskohdilla on siis iso merkitys!

Tällä hetkellä olemme ärsykkeiden jatkuvassa tykityksessä. Tässä stimuloinnin viidakossa kohderyhmän mielenkiinnon ja huomion herättäminen voi olla haastavaa. Tapahtuman täytyy olla visuaalisesti ja mielikuvallisesti kiinnostava ja houkutteleva jo etukäteen, jotta siihen tartutaan.

Potentiaalisen vierailijan täytyy varmistua, että tapahtuma toisi vastinetta hänen ajalleen.

Mielikuva brändistä rakentuu jo ihan ensikosketuksista. Tapahtumassa kaikki alkaa kutsusta. Kutsu rakentaa odotukset tulevaa tapahtumaa kohtaan, joten viestinnän tulee olla kiinnostavaa, sekä johdonmukaista. Sen tulee vastata tapahtumaan tavoitteisiin ja järjestäjän brändiin, niin visuaalisesti kuin kokonaisuudessaankin. Ilotulituksin saateltu kutsu toimistopalsulle ei ole ihan tasapainossa (tai riippuu palaverista ja toimistosta). Odotukset tulisi aina pyrkiä ylittämään kuin alittaa. Kutsu saattaa kuitenkin olla ensimmäinen kontakti brändin kanssa, eli siinä ei kannata alisuoriutuakaan.

Tapahtuman suunnittelussa kaikella on väliä! Mieti siis ja suunnittele visuaalinen kohtaaminen brändisi kanssa tapahtuman jokaisella osa-alueella alusta lähtien. Mieti tapahtuman draaman kaari. Parhaimmillaan tapahtuma on tarkkaan suunniteltu, mieleenpainuva kokonaisuus.

Tapahtumalla tulee olla tavoite tai tavoitteita. Tässä vähemmän on enemmän, jotta kokonaisuus pysyy johdonmukaisena ja vierailijalle selkeänä. Kun brändi on selkeä, tunnistettava ja jopa samaistuttava, jää se helpommin muistiin. On tärkeää suunnitella niin asiakaspolku, kaikki kontaktipisteet ja mittaroida sitä mihin päätöksiin asiakas tilaisuudessa päätyy. Näin saadaan luotua onnistunut kokonaisuus ja haluttu vaikutus.

Tapahtuma on tehokas keino sitouttaa vierailija brändiin. Parhaimmillaan tapahtuma tarjoaa kävijälleen vaikuttavan kokemuksen yhdessä brändin kanssa.

Brändityö tapahtumien osalta ei kuitenkaan pääty siihen, kun virtuaalitapahtumassa tietokoneen näytöt suljetaan, tai livepaikalla venuen ovet pamahtavat kiinni. Tapahtuman luoma kuva on todella tärkeää lunastaa myös jatkossa. Tapahtuma täytyy sovittaa osaksi kaikkea muutakin brändityötä!

Tekstin kirjoittajana toimi To Do:n super harkkari Enni, joka opiskelee kokemus- ja palvelumuotoilua Lahden Muotoiluinstituutissa.

Kysyttävää? Mietteitä? Ole yhteydessä!

Jenna Ritala

Jenna Ritala

Jenna rakastaa haasteita, haluaa venyttää luovuutensa äärimmilleen ja on valmis mitä hulluimpiin tempauksiin. Jenna on tapahtuma-alan konkari ja tehnyt päälle vuosikymmenen niin festareita kuin yritystapahtumia. Kansainväliset tapahtumat, laatua vaativat tapahtumavieraat & tiukat deadlinet saavat Jennan loistamaan. Laajan kokemuksensa turvin Jenna sujuvasti tuottaa niin isommat kokonaisuudet kuin hioo kuntoon tyylikkäät yksityiskohdat.

Onnistuneita ja elämyksellisiä tapahtumia

Olemme vankan kokemuksen omaava tapahtumatuottaja.