To Do tuottaa tapahtumat kuin tapahtumat!

Blog: Yhteisöllisyys osana tapahtumia

Yhteisöllisyys on tärkeä osa tapahtumia.

Yhteisöllisyys osana tapahtumia

Yhteisöllisyys on tärkeä osa tapahtumia.

MIKSI ihmiset haluavat osaksi yhteisöä; Motiiveja olla osa yhteisöä ovat uuden luominen itselle ja toisille, mahdollisuus vaikuttaa omaan ympäristöön ja toimintaan, halu olla aktiivinen ja olla osana jotain itseään isompaa.

TUTKITTUJA asioita mm: kaupunki- ja ruokakulttuurin kehdot Euroopassa, Telliskivi – Tallinna, Vesterbro – Kööpenhamina, alueiden vetovoima, why visit, mikä tekee kaupunginosasta vetovoimaisen, Hubit, co-working tilat, tavat yhdistää ja tuoda ihmisiä yhteen niissä, tavat tarjota omalle yhteisölle yhteisiä asioita/tekemistä/kokemista, tutkimuksia yhteisöllisyydestä ja sen syntymisestä kaupungeissa ja kaupunkitapahtumissa / kaupunkikulttuurit

TO DO RAKENTAMASSA SILTOJA

Vuosi 2020 vei meidät fyysisesti kauemmaksi toisistamme kuin koskaan ennen. Opettelimme pysymään erillään ja liven sijasta siirryimme verkkoon. Olimme sitten verkossa tai livenä, tarve ja halu kohtaamiselle korostuu keskusteluissamme asiakkaidemme kanssa; halu nostattaa tiimihenkeä, vahvistaa asiakassuhteita ja luoda uusia verkostoja. Yhteisöllisyys on ollut monen huulilla ja nostettiin jo ennen pandemiaa yhdeksi isoimmaksi trendiksi vuoden 2020 alussa. Uskomme, että vuosi 2021 tulee olemaan ehdottomasti tämän trendin jalkautumisen vuosi, oli kyse sitten live-, hybridi- tai virtuaalitapahtumista!

Ferdinand Tönnies, ihmisiä tutkinut sosiologi ja filosofi, kuvasi yhteisöllisyyttä näin: ”Yhteisöllä tarkoitetaan yksilöiden ja ryhmien välistä suhdetta, jota yhteisön jäsenet pitävät arvokkaana. Sitä luonnehtii sitoutuminen ja solidaarisuus.”

Tapahtumia, kampanjoita ja nostatuksia tehdään monesta syystä, mutta let’s face it; kaiken takana on lopulta usein toiminnan/tuotteen/ajatuksen markkinointi tai myynti joko tapahtumassa itsessään tai sen sisällä eri toimijoiden toimesta. Tavoite voi olla nostattaa tietoisuutta asiasta x, kehittää osallistujia tai esimerkiksi tarjota paikka verkostoitumiseen. Pitkäjänteinen yhteisön rakentaminen tapahtuman, toiminnan tai vaikka käsillä olevan strategian jalkauttamisen ympärille on kannattavaa. Parhaimmillaan yhteisö nostattaa, kehittää ja tuo mukanaan ympärilleen joukon erilaisin tiedoin ja taidoin varusteltuja, motivoituneita innostajia, innostujia ja ideanikkareita. Syntyy sitä paljon puhuttua startup -maailmasta tuttua ”pöhinää”, josta ei haluta jättäytyä ulkopuolelle.

Me uskomme vahvasti, että toimiva ja avoin kommunikaatio on ensimmäinen askel yhteisöllisyyden rakentamiseen. Kannustamme niin tapahtumissa, nostatuksissa kuin kampanjoissa sekä asiakkaitamme että tapahtumavieraita asettamaan tavoitteita ja kertomaan niistä avoimesti. Yhdessä mietityt ja asetetut tavoitteet vievät kohti yhteistä päämäärää, aktivoivat osallistujia ja antavat syyn osallistumiseen ja vuorovaikutukseen toisten kanssa. Tapahtumissa olevat työpajat, pienemmissä ryhmissä tehtävä työskentely, mentorointi, hackathonit ja verkostoituminen kaikki kasvattavat yhteisöllisyyden tunnetta ja siten myös sitoutumista asetettuun tavoitteeseen ja yhteisöön, jonka kanssa siihen tavoitteiseen pyritään. Jos yhteisö ympäriltä puuttuu, huomaa sen selkeästi ja kokonaisuus jää laimeammaksi. Vastaavasti hyvän yhteisön omaavat toimijat ja tapahtumat, saavat tilaisuuksista enemmän irti.

Luottamuksen ja sitoutumisen rakentaminen vaatii sitä samaa, eli aikaa ja sitoutumista. Muutos ei tapahdu yhdessä yössä ja tapahtumia ja kampanjoita tulisi ajatellakin yksittäisen happeningin sijaan pidempänä aikajanana, jossa tapahtuma on vain osa isompaa kokonaisuutta.

YHTEISÖ LUO POHJAN MENESTYKSELLE.

Kun ympäröivän yhteisön tarpeita ymmärretään, voidaan niihin myös paremmin vastata. Me-henki ja yhteenkuuluvuuden tunne ovat suoraan suhteessa tulokseen ja luovat osaltaan luottamusta toimijoiden kesken. Luottamus tuottaa innostusta, joka on polttoainetta sitoutumiselle ja yhteisen päämäärän tavoittelulle. Hyvä ilmapiiri näkyy keskinäisenä luottamuksena ja tukena, aitona auttamisen haluna, toisten huomioonottamisena, yhteishenkenä, avoimuutena ja joustavuutena. Voiko enempää hyviltä yhteistyökumppaneilta ja tiimeiltä toivoa? Hyvällä yhteistyöllä tehdään taikoja!

Me To Do:lla autamme mielellämme rakentamaan yhteisöjä ja tukemaan monensuuntaista vuorovaikutusta asiakkaidemme ja heidän kohderyhmiensä välillä. Mietimme ratkaisut yksilöllisiin tarpeisiin, oli kyseessä sitten tapahtuman ympärille kasattava yhteisö, tiimihengen nostatus tai uuden liiketoiminnan jalkauttaminen. Haasta meidät!

Kysyttävää? Mietteitä? Ole yhteydessä!

Jenna Ritala

Jenna Ritala

Jenna rakastaa haasteita, haluaa venyttää luovuutensa äärimmilleen ja on valmis mitä hulluimpiin tempauksiin. Jenna on tapahtuma-alan konkari ja tehnyt päälle vuosikymmenen niin festareita kuin yritystapahtumia. Kansainväliset tapahtumat, laatua vaativat tapahtumavieraat & tiukat deadlinet saavat Jennan loistamaan. Laajan kokemuksensa turvin Jenna sujuvasti tuottaa niin isommat kokonaisuudet kuin hioo kuntoon tyylikkäät yksityiskohdat.

Onnistuneita ja elämyksellisiä tapahtumia

Olemme vankan kokemuksen omaava tapahtumatuottaja.